Teraz, kiedy zajęliśmy się już określeniem i utrwaleniem Twojego celu oraz pomówiliśmy trochę na temat sposobu myślenia o przychodzie pasywnym – mam nadzieję, że podobał Ci się ostatni wpis – zbadajmy dokładnie jak właściwie tworzy się źródła przychodu pasywnego. Zaczniemy na dość ogólnym poziomie, a następnie w dalszych wpisach zagłębimy się w szczegóły.

Oto trzy podstawowe części metody generowania przychodu:

  1. Tworzenie wartości
  2. Dostarczanie wartości
  3. Płatność

Zwróć uwagę, że te same trzy aspekty mogą być zastosowane do dowolnej z podstawowych metod generowania przychodu. Kiedy pracujesz na przykład na zwykłym etacie, to prawdopodobnie będziesz tworzyć i dostarczać coś wartościowego swojemu pracodawcy, a potem otrzymasz za to wypłatę.

Jaka jest więc różnica w przypadku przychodu pasywnego? Różnica zasadza się głównie na tym drugim aspekcie: jak dostarczana jest ta wartość.

Kiedy generujesz przychód aktywnie, jak na zwykłym etacie, to dostarczenie stworzonej przez Ciebie wartości odbywa się zazwyczaj tylko raz. Jakikolwiek jest rezultat Twojej pracy, trafia on w ręce Twojego pracodawcy.

Tak samo jest w przypadku pracy na zlecenie. Wykonujesz jakąś pracę dla klienta (tworzenie wartości), przekazujesz mu tę pracę (dostarczenie wartości) i otrzymujesz zapłatę.

Przy strategii dochodu pasywnego idea jest jednak taka, by stworzoną wartość dostarczać wielokrotnie. Wtedy wielokrotnie otrzymujesz zapłatę, raz za każde doręczenie.

Tak więc sercem strategii dochodu pasywnego jest głównie podejście do dostarczania wartości.

Pasywne Doręczanie Wartości

Słowa „przychód pasywny” sugerują, że to trzeci aspekt (płatność) definiuje różnicę pomiędzy przychodem pasywnym i aktywnym, ale główna różnica leży zazwyczaj w sposobie dostarczania wartości.

Przy aktywnym sposobie uzyskiwania przychodu przekazujesz efekty swojej pracy raz i raz otrzymujesz za to zapłatę. Przy pasywnym sposobie uzyskiwania przychodu efekt pracy dostarczany jest wielokrotnie i zapłatę otrzymujesz wielokrotnie.

Element pasywności oznacza, że wartość dostarczana jest bez Twojego bezpośredniego wysiłku. Stosujesz więc sposób na dostarczenie efektu swojej pracy do rąk wielu klientów, ale nie musisz robić tego osobiście. Na przykład kiedy publikuję nowy artykuł na blogu, dostarczany jest on automatycznie do ludzi na całym świecie, ale nie muszę osobiście wysyłać go każdemu. Dostarczenie wartości jest zautomatyzowane.

Dlaczego Tylko Jeden Klient?

Oto dobre pytanie, które warto sobie zadać. Dlaczego masz mieć tylko jednego klienta?

Osoba na etacie jest zazwyczaj właścicielem biznesu, który sprzedaje tylko jednemu klientowi. Jeżeli weźmiesz strategię pasywnego uzyskiwania przychodu i zastosujesz ją do jednego klienta naraz, masz strategię aktywną. Jeden szef. Jeden pracodawca. Jeden klient naraz.

Osoba, która generuje przychód pasywny zazwyczaj woli dostarczać wartość jednocześnie wielu klientom. Innym rozwiązaniem jest wielokrotnie, wciąż na nowo dostarczać wartość tym samym klientom, ale bez konieczności tworzenia tej wartości od nowa za każdym razem. Dobrym przykładem byłoby wynajmowanie czegoś, co posiadasz. Możesz w ten sposób generować przychód pasywny, nawet mając jednego klienta, o ile klient ten może płacić Ci czynsz miesiąc po miesiącu.

Kiedy ludzie przestawiają się ze sposobu myślenia właściwego dla przychodu aktywnego na myślenie o przychodzie pasywnym, zaczynają zazwyczaj rozmyślać o tym, jak dostarczyć wartość większej liczbie ludzi. Zamiast mieć jednego klienta na efekt swojej pracy, czemu nie mieć dziesięciu… czy stu… albo tysiąca? Czemu by nie milion klientów?

Jak wielu ludziom jesteś w stanie pomóc?

Skalowanie W Górę

Zwróć uwagę, że przy strategii aktywnej przychód jest funkcja tworzenia wartości. Jeżeli masz tylko jednego pracodawcę, jednego klienta czy jednego odbiorcę na konkretny produkt Twojej pracy, to żeby zwiększyć przychód, musisz pracować ciężej albo liczyć sobie więcej za efekt swojej pracy.

Ale przy strategii pasywnej masz dodatkową dźwignię. Możesz dostarczać tę samą wartość więcej niż raz i zarabiać na każdej dostawie. Jak się okazuje, dźwignia ta jest potężna.

Kiedy zaczniesz myśleć o tym, jak skalować swoją pracę, często zauważysz, że mógłbyś wykonywać w zasadzie tę samą pracę, ale też służyć większej ilości ludzi niż teraz. Potrzebowałbyś po prostu innego sposobu na dostarczanie swojej wartości.

Na przykład – mógłbyś pisać oprogramowanie dla jednej firmy i dostawać od nich wypłatę, ale mógłbyś też stworzyć i opublikować własne oprogramowanie, które wielu ludzi może ściągnąć i używać.

Mógłbyś pracować jako radca prawny i mieć do czynienia z jednym klientem naraz, albo mógłbyś pisać i sprzedawać książki ze swoimi najlepszymi poradami prawnymi, w ten sposób pomagając większej liczbie ludzi.

Pomyśl o pracy, jaką teraz wykonujesz. Jak mógłbyś zmodyfikować swoja pracę tak, by dostarczać wartość większej liczbie ludzi?

Są szanse, że Twój pracodawca właśnie zbiera Twoją aktywną pracę i wykorzystuje strategię pasywną by ją eksploatować. Ty wykonujesz pracę raz, a oni stosują dźwignię by stworzyć długoterminowe strumienie przychodu. Albo możesz pracować wspierając system, który firma stworzyła by dostarczać przychód pasywny i zyski kapitałowe inwestorom i założycielom.

Dział sprzedaży to krwioobieg każdego biznesu. Jeżeli sprzedajesz tylko jednemu klientowi, to nie ma tu wiele krwi, więc nie masz wielkiego ruchu.

Aby wejść do królestwa przychodu pasywnego zacznij kwestionować mądrość prowadzenia biznesu, który sprzedaje tylko jednemu klientowi. I zacznij myśleć o tym, jak możesz przeskalować w górę pracę, którą wykonujesz, tak, że możesz dostarczać wartość, którą już teraz jesteś w stanie wytworzyć, więcej niż jednemu klientowi naraz.

Ogólnie rzecz biorąc, sposobem na stworzenie źródeł przychodu pasywnego jest dostarczanie wartości wielu odbiorcom naraz i wielokrotne otrzymywanie zapłaty. Jeżeli tak i czy inaczej zamierzasz pracować, to już teraz wytwarzasz dla kogoś wartość. Dlaczego miałbyś sprzedawać tylko jednemu klientowi? Poszerz swoje horyzonty i zdaj sobie sprawę, że jeżeli jeden pracodawca gotów jest płacić Ci za wartość, którą produkujesz, to są szanse, że ktoś inny też będzie gotów za to płacić – gdybyś tylko nie trzymał się tak uporczywie sprzedawania jednemu klientowi.

Przestań Tak Samolubnie Traktować Swoją Wartość

Mam skłonność do uważania ludzi stosujących aktywne strategie uzyskiwania przychodu za bardziej samolubnych i skupionych na sobie niż ci, którzy stosują strategie pasywne. Może brzmieć to ostro, ale prawda jest taka, że zarabiający aktywnie nie są specjalnie dobrzy w dzieleniu się. Dzielą się swoją wartością tylko z jednym klientem naraz, co w świecie miliardów ludzi jest dość ograniczające – nie zgodzisz się ze mną?

Ludzie często określają to jako lojalność, ale to tylko ograniczone myślenie. Poza tym, Twój pracodawca może używać już tego ograniczonego sposobu myślenia przeciwko Tobie, dzięki któremu generuje dla innych przychód pasywny oparty na rezultatach Twojej aktywnej pracy.

Osoby zarabiające pasywnie stale poszukują sposobów na dostarczenie większych wartości na ręce większej liczby ludzi. Chcą być tak hojni, jak to możliwe. Uwielbiają się dzielić. A społeczeństwo wynagradza ich strumieniami przychodu pasywnego, tak że otrzymują oni pieniądze nawet kiedy nie pracują.

Społeczeństwa nie interesuje, jak ciężko pracujesz. Nie interesuje go, jak kreatywny jesteś. Interesuje się ono tylko tym, jaką wartość rzeczywiście dostarczasz na ręce ludzi. Oto, za co jesteś wynagradzany – za dostarczenie wartości – nie za swoje pomysły, czy za swoje długie dni pracy, czy za swoją wrodzoną wartość jako istoty ludzkiej.

Szczegółami realizacji tego o czym teraz mowa zajmiemy się w przyszłych wpisach. Na teraz Twoją pracą domową jest zacząć myśleć o wartości, jaką już teraz dostarczasz ludziom i rozważyć jak mógłbyś przeskalować to w górę by dostarczać wartość większej liczbie ludzi w tym samym czasie. Nie ma znaczenia, czy jesteś teraz na etacie czy nie. Jaką wartość dostarczasz swoim znajomym i rodzinie? Dlaczego ludzie zawracają sobie głowę spędzaniem czasu z Tobą? Jakie inne formy wartości mógłbyś dostarczyć, gdybyś wykonał wysiłek? Wskazówka: nie musisz właściwie być osobą, która sama dostarcza tę wartość. Musisz tylko upewnić się, że dostawy mają miejsce.

Zacznij przechodzić na sposób myślenia o stawaniu się bardziej hojnym dostawcą wartości dla innych. Ostatecznie właśnie o to chodzi w przychodzie pasywnym. 🙂

Źródło: You Earn Passive Income by Being More Generous